Kultura zachodnia jest zdominowana przez media wizualne, a obraz we współczesnym świecie pełni niezwykle ważną rolę. W internecie ogromną wagę przywiązuje się do przystępnej formy przekazu informacji. W związku z tym, że mózg człowieka przetwarza obraz 60.000 razy szybciej niż tekst, to właśnie grafiki, zdjęcia, wideo czy nawet emotikony, przykuwają uwagę i są znacznie bardziej pożądane. Jakie kreacje graficzne wykorzystywać w social mediach? Przygotowaliśmy praktyczny poradnik!
Rola grafiki w social mediach
Mózg znacznie szybciej przyswaja obraz niż treść, dlatego marketingowcy powinni przykładać dużą wagę do publikowanych grafik, zdjęć i wideo na profilach marek w mediach społecznościowych. Kreacje graficzne powinny być tworzone w sposób przemyślany zarówno pod kątem prezentowanych informacji, jak i formatów czy estetyki. Kreacja powinna przedstawiać pożądany przekaz i wzbudzać w odbiorcach pożądane emocje, które zaowocują odpowiednimi reakcjami.
Jak tworzyć kreacje graficzne do social mediów?
- Zdefiniuj odbiorcę – tak, jak ważne jest określenie grupy docelowej produktów i usług, które się sprzedaje, tak też istotne jest wskazanie osób, do których grafiki w social mediach mają trafiać.
- Określ cel – publikacje muszą być przemyślane w taki sposób, by realizowały cele marketingowe firmy, ale też wzbudzały oczekiwane reakcje, jak np. zakup, komentarz, zapoznanie się z ofertą, udostępnienie itd.
- Publikuj według harmonogramu – zaplanuj swoje działania, aby posty w social mediach pojawiały się regularnie. Oczywiście możesz też na bieżąco dodawać content – np. reagując na to, co dzieje się w branży.
- Dbaj o estetykę – spójne stylistycznie grafiki, trzymanie się określonej kolorystyki, brak błędów graficznych, polskie znaki. Wszystko to ma znaczenie dla odbiorców i wpływa na postrzeganie przez nich Twojej marki.
- Stosuj odpowiednie formaty – poniżej znajdziesz wskazówki, co do wytycznych w poszczególnych platformach. Wymiary grafik, jak i minimalna rozdzielczość, są bardzo ważne.
Formaty grafik na Facebooku
- Zdjęcie profilowe: minimum to 320 x 320 px, jednak zalecane jest 800 x 800 px
- Zdjęcie w tle: 820 x 312 px, a dla urządzeń mobilnych 640 x 360 px
- Story: 1080 x 1920 px
- Poziome posty: 1200 x 900 px
- Pionowe posty: 960 x 640 px
- Kwadratowe posty: minimum to 600 x 600 px, ale zalecane jest 1080 x 1080 px
- Grafika do linka – 1200 x 1200 px
- Grafika główna wydarzenia – 1200 x 450 px
- Grafiki reklam Facebook Ads – 1200 x 628 px
- Zdjęcie w tle grupy – 1640 x 856 px
Więcej na ten temat we wpisie agencji Tears of Joy: Wymiary grafik na FB
Wymiary grafik na Instagramie
Na Instagramie kluczową rolę odgrywają proporcje. Specjaliści rekomendują wymiary:
- 1080 × 1350 px dla portretu,
- 1080 × 1080 px – standardowy kwadrat,
- 1080 × 566 px dla grafik szerokich.
- Do relacji Instagram zaleca proporcje: 9:16, 16:9 i 4:5. Najlepszym wyborem będzie wymiar 1080 x 1920 px, a do IGTV 1920 x 1080 px.