Platformy marketplace odpowiadają obecnie za większość, bo aż 58% sprzedaży w całej branży e-commerce. Szacuje się, że ich udział będzie w przyszłości rósł i w 2025 marketplace może odpowiadać za aż 3/4 globalnej sprzedaży w sieci. Czym są platformy marketplace i w jaki sposób działają? Dlaczego prowadząc biznes e-commerce warto rozważyć ten kanał sprzedaży jako dodatkowy? Dlaczego marketplace to forma zakupów lubiana przez klientów?
Czym jest marketplace?
Marketplace to internetowa platforma sprzedażowa, na której sprzedawcą może zostać praktycznie każdy. Taki model sprzedaży można porównać do dawnych targowisk, z tym że dziś handel odbywa się w sieci. Taki model zapewnia konsumentom duży i zróżnicowany wybór, także pod względem ceny, natomiast sprzedawcom dostęp do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów. Wielu spośród nich, nie znając terminu marketplace, nie zdaje sobie sprawy, że od dawna dokonuje zakupów właśnie na takiej platformie.
Do najpopularniejszych globalnych platform marketplace należą bowiem Amazon, Ali Express czy eBay. Polscy użytkownicy od lat korzystają między innymi z Allegro i OLX. Potencjał platform sprzedażowych dostrzegł również Facebook, który uruchomił własną, pod nazwą… Marketplace.
Dlaczego sklepy powinny rozważyć sprzedaż na marketplace?
Z punktu widzenia biznesu e-commerce działającego w oparciu o własny sklep, zdecydowanie warto rozważyć także ekspansję na platformy marketplace. Dlaczego? Wystarczy wspomnieć o podanej wcześniej statystyce, wedle której Marketplace odpowiadają w tym momencie za ponad połowę sprzedaży w branży e-commerce. To potencjał, który trudno lekceważyć.
Możliwości dotarcia do nowych klientów towarzyszą bardzo niskie koszty uruchomienia sprzedaży w tym kanale. Poza tym, większość marketplace da się z łatwością zintegrować ze sklepem, a więc zautomatyzować sprzedaż. Platformy marketplace są również dobrym narzędziem startowym dla osób i małych przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczynają handel w sieci.
Na czym polegają zalety marketplace z punktu widzenia konsumenta?
Konsumenci lubią platformy marketplace ze względu na duży wybór, a obecnie także na ich znajomość. Każdy sprzedawca podlega ocenie, co umożliwia zakup produktów z godnego zaufania źródła. Warto pamiętać, że istotą marketplace jest fakt, że sprzedawcą może zostać każdy. Na platformach pojawiają się także ogłoszenia prywatne. Dlatego wachlarz dostępnych produktów i przedmiotów, zarówno nowych, jak i używanych daleko wykraczają poza ofertę proponowaną przez tradycyjne e-sklepy. Oprócz tego, na marketplace konsumenci poszukują atrakcyjnych okazji cenowych.
Co decyduje o sukcesie marketplace?
Ważnym filarem sukcesu marketplace jest prostota – aby zacząć sprzedawać, wystarczy założyć na platformie konto. To samo dotyczy zresztą możliwości dokonywania zakupów. Błyskawiczne dostawy są realizowane przez firmy kurierskie, pocztę, a w ostatnim czasie wzrosło także znaczenie paczkomatów i partnerskich punktów odbioru.
Operatorzy płatności online, tacy jak Przelewy24 udostępniają natomiast użytkownikom marketplace coraz bardziej wygodne i preferowane przez kupujących metody płatności. W ten sposób za zakupy można błyskawicznie zapłacić kartą, BLIK-iem, szybkim przelewem online, jak również skorzystać z opcji płatności odroczonej bądź rozłożyć płatność na raty. Te wszystkie czynniki zadecydowały o sukcesie platform marketplace.
Więcej ciekawych informacji na temat rynku e-commerce i płatności mobilnych można znaleźć pod adresem: https://www.przelewy24.pl/.