Marketing B2B a B2C – czym się różnią?

Marketing B2B i B@C

Marketing B2B a Marketing B2C – co różni te dwa rynki? Jak wpływają one na strategię marketingową firmy? Okazuje się, że współpraca z klientami indywidualnymi i firmami różni się od siebie w bardzo dużym stopniu. Przygotowaliśmy zbiór najważniejszych informacji na ten temat, by ułatwić Ci rozróżnienie obu kwestii. Sprawdź!

Marketing B2B – charakterystyka

Marketing B2B odnosi się do relacji pomiędzy firmami, a nazwa wzięła się z języka angielskiego: business to business. Zazwyczaj wyróżnia ją wielu uczestników procesu – np. producent – dystrybutor – dostawca. Strategia marketingowa B2B powinna być opracowana w taki sposób, by odpowiadała potrzebom klientów reprezentujących daną firmę czy organizację. Przykładem marketingu B2B może być sklep komputerowy, dostarczający komputery do firmy wyposażającej swoje biuro.

Marketing B2C– charakterystyka

Skrót B2C to z angielskiego „business to customer”, czyli relacja firma – klient indywidualny. Strategia marketingowa B2C powinna więc skupiać się na potrzebach i zainteresowaniach konsumentów, a przede wszystkim być dostosowana do konkretnej grupy odbiorców. Przykładem tego typu relacji może sklep komputerowy mający w sprzedaży komputery i laptopy, który chce dotrzeć do jak najszerszego grona klientów. Tutaj zakup często opiera się na emocjach, jakie wywołują w odbiorcach reklama i komunikaty marketingowe brandu.

Marketing B2B a B2C – różnice i podobieństwa

Marketing B2B i B2C są rodzajami relacji, w ramach których zawiera się transakcje. W pierwszym przypadku dotyczą one relacji firma – firma, w drugim natomiast firma – klient. Choć w obu sprzedaje się jakiś produkt lub usługę innej osobie, to jednak różnica pomiędzy tymi dwoma typami rynków jest głęboka i nie ogranicza się jedynie do emocji, logiki czy cen.

Co istotne, ta sama firma może realizować jednocześnie marketing B2B i B2C, sprzedając swoje produkty zarówno innym podmiotom gospodarczym, jak i klientom indywidualnym. Niezbędne jest jednak stworzenie dwóch odrębnych strategii, które będą różnić się przede wszystkim pod względem odbiorców i sposobu, w jaki firmy się z nimi komunikują.

Czym będą się one różnić? Przede wszystkim tym, że marketing B2C powinien skupić się na szybkich rozwiązaniach i przyjaznych w odbiorze treściach, a marketing B2B powinien opierać się o powolne budowanie relacji i przedstawianiu korzyści związanych ze zwrotem z inwestycji.

Więcej na ten temat znajdziesz na stronie: https://adnext.pl/.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *