Jedzenie do pracy dla faceta – propozycje wartościowych i sytych posiłków

Kaszotto dla faceta

Dobrze zbilansowana dieta to podstawa żywienia każdego człowieka. Dawniej do pracy mężczyźni zazwyczaj brali grubo ukrojone pajdy chleba z kiełbasą lub smalcem i kiszonym ogórkiem, dziś na szczęście bardziej dbają o swoje zdrowie i zastanawiają się nad tym co jedzą. Sprawdź jakie jedzenie do pracy zabrać, aby wspomagało nie tylko pracę Twoich mięśni, ale także mózgu i wzroku.

Podstawowe zasady prawidłowej diety mężczyzny

Każdy współczesny mężczyzna powinien dbać o swoją dietę. Jest to ważne nie tylko pod kątem utrzymania odpowiedniej masy ciała i ładnej sylwetki, ale przede wszystkim ze względu na zdrowie oraz prawidłową pracę mózgu.

Zacznijmy zatem od kilku podstawowych zasad, których należy codziennie przestrzegać:

  • Ilość posiłków w ciągu dnia powinna wynosić od 4 do 6 (wliczając w to przekąski).
  • Całodobowa kaloryczność posiłków dla mężczyzn do 40 roku życia to: pracujący fizycznie około 3000kcal, pracujący intelektualnie, ale ćwiczący popołudniami na przykład na siłowni lub uprawiający jogging około 2800kcal, pracujący intelektualnie i nie uprawiający żadnego sportu 2400kcal. Należy jednak pamiętać, że wraz z wiekiem zapotrzebowanie na energię pochodzącą z jedzenia zmniejsza się.
  • Rezygnacja z jedzenia typu fast food.
  • Minimum 5 porcji dziennie warzyw i owoców z ogrodu lub egzotycznych.
  • Dieta bogata w białko oraz zdrowe tłuszcze nienasycone.
  • Ograniczenie spożycia soli oraz węglowodanów prostych.

Jedzenie do pracy dla faceta w biurze

Praca w biurze wymaga dużego wysiłku umysłowego oraz poprawnego funkcjonowania narządu wzroku. Ponadto wiąże się z siedzącym trybem życia, dlatego powinno dbać się również o prawidłowe funkcjonowanie mięśni.

Biorąc pod uwagę powyższe, jedzenie do pracy dla faceta w biurze powinno być bogate w witaminę A, luteinę, witaminę B oraz magnez i potas. Oczywiście można skorzystać z gotowych propozycji cateringowych, ale posiłki przygotowane własnoręcznie, w domu, dają gwarancję codziennej świeżości i dokładnego, indywidualnego zbilansowania diety.

Jednym z dań może być więc sałatka z serem mozzarella lub feta, który zapewni odpowiednią porcję białka, orzechami oraz pestkami dyni, mającymi wpływ na pracę mózgu, pomidorami, które są źródłem potasu, oraz bogatą w magnez rukolą.

Inną propozycją jest  tak zwane kaszotto, z kaszy gryczanej, bogatej w lizynę, która wspomaga zdolność koncentracji, z dodatkiem marchwi, papryki oraz pestek dyni, które poprawiają wzrok.

Sałatka do pracy dla faceta
Źródło: Pixabay.com

Jedzenie dla faceta pracującego fizycznie

Mężczyzna pracujący fizycznie powinien dbać o dietę bogatą w białko, które jest składnikiem budulcowym mięśni oraz węglowodany złożone zaopatrujące go w energię. Duża ilość białka znajduje się w białym mięsie oraz rybach, stąd powinny być to podstawowe składniki jedzenia dla faceta, który w swej pracy dźwiga ciężary i przebywa w ciągłym ruchu.

Jedną z propozycji dobrze zbilansowanego posiłku może być więc jogurt z dodatkiem Muesli, które jest źródłem złożonych węglowodanów. Z dań obiadowych można przygotować pełnoziarnisty makaron z dodatkiem soczewicy, awokado, oliwek oraz orzechów, który jest posiłkiem bogatym nie tylko w węglowodany złożone, ale także w białko i zdrowe tłuszcze, chudą rybę przygotowaną na parze z ziemniakami, jak również duszoną lub pieczoną pierś z kurczaka z dodatkiem ryżu (oba składniki są źródłem białka) oraz sałatką z pomidorów bogatych w potas.

Zdrowe przekąski w postaci owoców z ogrodu

Najczęstszymi przekąskami w ciągu dnia, po które sięgają mężczyźni, są słone orzeszki, chipsy, paluszki oraz batony czekoladowe. I choć zjadanie czekolady raz na jakiś czas, w umiarze, jest dozwolone, a nawet przynosi wiele pozytywnych korzyści dla pracy mózgu, to jednak inne wymienione zagryski są tylko i wyłącznie wypełniaczami żołądka, prowadzącymi do wielu chorób, takich jak otyłość, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze oraz hipercholesterolemia.

Dlatego, zamiast nich, warto zjadać niskokaloryczne owoce z ogrodu, takie jak truskawki, borówki, agrest, porzeczki, jeżyny, poziomki czy maliny. Zawierają one dużo cennych witamin oraz minerałów, które wspomagają pracę mięśni, serca oraz mózgu.

Na przykład agrest zawiera dużą ilość witaminy A i luteiny, które poprawiają wzrok, a także magnezu i potasu usprawniającego pracę mięśni i zapobiegającego ich niechcianym skurczom. Polecany jest więc przy pracy siedzącej przed komputerem.

Borówki amerykańskie są bogatym źródłem flawonoidów, mających wpływ na poprawne funkcjonowanie pamięci, truskawki dzięki dużej ilości witaminy C zwiększają odporność a zawarta w nich witamina B wzmacnia układ nerwowy, poziomki są bogate w potas, który ma wpływ na pracę mięśni i obniża ciśnienie krwi. Jeżyny działają nie tylko antynowotworowo, ale wspomagają też prawidłowe funkcjonowanie wzroku.

Artykuł napisała:
Beata Smoter – Dziennikarz

 Źródła:

  • https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1526952310002308,
  • http://erazdrowia.pl/jak-odmlodzic-stary-agrest,
  • https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=ukk1DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP7&dq=principles+of+healthy+eating+for+men&ots=6GUwVvnqF_&sig=LAbm8gJeIbZoHJWVQe6K6U9Tsj4&redir_esc=y#v=onepage&q=principles%20of%20healthy%20eating%20for%20men&f=false,
  • https://www.chp.gov.hk/en/static/90016.html.

 

 

Jeden komentarz

  1. Author

    Mój mąż uwielbia jak robię mu do pracy świeże sałatki 🙂 bardzo mnie to cieszy, bo wiem że zdrowo się odżywia i nie narzeka przy tym na to, że chodzi głodny 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.